اشکالاتِ خواندن :
در دوره ی پیشرفت ( دوّم ابتدایی تا پنجم ابتدایی ) ؛
- در دوره ي ابتدايي ، اغلبِ دانش آموزان باید کلمات مختلف را که معنی آنها را در جمله می دانند یا قبلا" دیده اند و يا شنيده اند به آسانی بخوانند. ولی باز هم ممکن است عقب اُفتادگی هایی در برخي از کلاس ها دیده شود . بطور کلی انواع اشکالات خواندن بدین شرح است :
1. نشناختن حروف و نشانه ها (الفبای فارسی)
2. خواندن بدون درک معنی
3. ضعف در قرائت
4. عدم علاقه به خواندن
1) نشناختن حروف و نشانه ها (الفبای فارسی):
شاید بعضی از دانش آموزان تا کلاسهای میانه ی دبستان (سوّم و چهارم و بالاتر) رسیده باشند و هنوز بعضی از نشانه های حروف الفبای فارسی را در کلمات جدید نشناسند !.
- این گونه دانش آموزان باید کلمات جدید را بخش کنند ، کشیده بگویند. نشانه ونماینده ی هر صدا را در کلمه پیدا کنند و همچنين از متن های ساده با در نظر گرفتن تفاوت هاي فردي و توان استعداد فردي ، استفاده کنند .
2) خواندن بدون درک معنی :
ممکن است بعضی از دانش آموزان در دوره ي ابتدايي (دوره ي پیشرفت) بتوانند ، بخوانند ولی مفهوم متن را درک نکنند . در واقع فقط شناختن نشانه ها را بلد هستند وكاربُردي ياد نگرفته اند.
برای رفع این اشکال باید با قطعات کوتاه تر کار کنند ، شمرده بخوانند و درباره ی هر قطعه به سئوالات مربوط به آن پاسخ دهند.
3) ضعف در قرائت :
- دانش آموزانی هستند که متنی را به آسانی بطور صامت می خوانند و می فهمند ولي نمی توانند در مقابل جمع با صدای بلند همان متن را خوب بخوانند .
- ممکن است از شرم حضور باشد. این چنین شاگردانی اجتماعی نیستند ! براي اين طيف از دانش آموزان ، راهكارهايي تقديم مي شود:
باید در کارهای دسته جمعی ، سرود خوانی و شرکت دادن در نمایش و سر گروه بازی ها و مبصر كلاس و كتابداري و داور در ورزش و توزيع دفاتر و اوراق وقصّه گويي و اجراي نمايش هاي كلاسي مرتبط با دروس و ... ، می توان جبران کرد . تا اینکه بیشتر ابراز شخصیت کنند . گاهی ممکن است تلفظ غلط یک نشانه (حروف) باعث بدی قرائت شود. این جا آموزگارمحترم مي تواند ، بدون تمسخر و با دقّت بسیار هر بار گوش زد نموده و راهنمايي هاي لازم را بفرمايند.
اگر اشکال در تلفّظِ غلطِ کلمات باشد ، باید در کلمات مشکل حرکه (ـــَـِــُـ) بگذارند و در شمرده خواندن بیشتر تمرین و تکرار کنند .
4) عدم علاقه :
برای بر طرف کردنِ عدم علاقه ی خواندن در دانش آموزان ، آموزگار باید دانش آموزان را متوجّه کتابهای غیر درسی وكمك آموزشي و متون دیگری که برای سن او جالب هستند. راهنمايي فرمايد.چون اکثر پسرها در این دوره ، دیگر از خواندن افسانه ها لذت نمی برند . آموزگار باید با در دسترس گذاشتن متون مختلف دانش آموزان ر ا به خواندن علاقه مند سازد و رفته رفته او را متوجّه کند كه ، تا متن درس را خوب نخوانده ، نمی تواند از متن های دیگر استفاده کند . به نظر بنده : در اين صورت دانش آموز بااستفاده از کتابهای غیر درسی و كمك آموزشي مرتبط بهتر و با اعتماد به نفس بيشتر مي تواند ،کتابهای درسی خود را با علاقه، عميق و مفيد خوانده و موفّق هم مي شود.
با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ
نظرات شما عزیزان:
.: Weblog Themes By Pichak :.